Voorbereiding

Deelnemen aan de Dam tot Dam Wandeltocht is leuk en gezond. Voor, tijdens en na het evenement is het echter belangrijk goed stil te staan bij een aantal tips, om op een verantwoorde manier te genieten van het evenement.

Lees deze tips goed, maar wees er altijd van bewust dat je bij sportactiviteiten zelf primair verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Heb je in de week voor de Dam tot Dam Wandeltocht bijvoorbeeld een koortsende ziekte (>39 graden), loop dan niet mee! Klik hier voor alles over sporten en griep.

Wat te doen bij een blessure?
Heb je klachten aan voeten, scheenbeen, enkels, rug, schouders, spieren of andere delen van het bewegingsapparaat, waarvan je vermoedt dat die komen door het wandelen? Kom je maar niet van een blessure af? Wil je weten of je wel genoeg drinkt tijdens het wandelen? Of je met een (chronische) aandoening wel kunt wandelen? Zijn je klachten wat vaag? Kijk dan op www.sportzorg.nl voor een antwoord! Het is belangrijk dat je jezelf afvraagt of je op een verantwoorde en gezonde manier wandelt. Hierbij maakt het niet uit of je een beginnende, recreatieve of prestatiegerichte wandelaar bent. Via www.sportzorg.nl vind je laagdrempelige informatie voor iedereen over uiteenlopende onderwerpen als:
  • advies over een goede voorbereiding, blessures, pijntjes, sportmedische onderzoeken, voeding & drinken;
  • sportuitrusting (schoenen en kleding)
  • training (warming-up & coolingdown, oefeningen, opbouw, techniek en overtraining);
  • seizoenen (sporten in de hitte, kou, met griep of hooikoorts);
  • filmpjes met oefeningen voor een goede core-stability.
Sportmedisch onderzoek
Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk je lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Sportmedische onderzoeken brengen je gezondheid en belastbaarheid in beeld. De onderzoeken zijn geschikt voor beginnende sporters, intensieve sporters, maar ook voor sporters met een chronische aandoening. Sportmedische onderzoeken zijn er in verschillende soorten en maten en kun je zo uitgebreid maken als je wilt. Op basis van de resultaten kan de sportarts een deskundig advies geven zodat je op een verantwoorde manier kunt wandelen. Lees meer over sportmedische onderzoeken.
Bepaal je risico op plotse hartdood
Sporten is gezond. Het zorgt voor een goede lichamelijke conditie en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Toch worden we elk jaar weer een aantal keer opgeschrikt door het plotseling overlijden van een sporter. Per jaar komt dit zo’n 150-200 keer voor. De oorzaak van plotse hartdood is sterk afhankelijk van de leeftijd van de sporter:
  • Bij sporters jonger dan 35 jaar is dit meestal het gevolg van een aangeboren hartafwijking.
  • Bij sporters ouder dan 35 jaar betreft het bijna altijd een vernauwing van de kransslagaders die het hart van bloed voorzien. Hierdoor kan er niet voldoende zuurstof naar de hartspier gevoerd worden en kan een hartinfarct optreden.
In 80% van de gevallen is plotse hartdood tijdens of vlak na sporten het gevolg van een hartinfarct. Eigenlijk is sport dus niet zozeer de oorzaak van de acute hartdood, maar het onderliggende hartlijden. Er is een vragenlijst ontwikkeld die jou kan helpen te bepalen of je een risico loopt op plotse hartdood bij sportieve activiteiten. Beantwoord de onderstaande vragen en kijk vervolgens hoe het advies voor jou luidt. Ga naar de vragenlijst. Volg Sportzorg.nl ook via de social media: www.twitter.com/sportzorg en www.facebook.com/sportzorg.
Wandelen bij warme weersomstandigheden
Worden er warme weersomstandigheden verwacht tijdens het evenement? Lees dan hier meer informatie over wandelen bij warme temperaturen.
Op de dag van het evenement
1) Maak gebruik van de service bij start/finish en onderweg. Kijk hier voor de verzorging, die wij je aanbieden en waar je de Rode Kruisposten punten treft. Je ontvangt onderweg eten en drinken bij de posten, maar zorg dat je zelf ook voldoende eten/drinken bij je hebt. 2) Houd je aan de volgende gedragscode:
  • Houd je aan de verkeersregels (dus rechts wandelen en links inhalen en stoppen voor verkeerslichten);
  • Houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer;
  • Blijf beleefd tegen andere weggebruikers;
  • Wandel altijd op het aangegeven wandelpad;
  • Volg aanwijzingen op van de organisatie, politie en verkeersregelaars;
  • Gooi afval in een afvalbak.